Saturday, 16 May 2015

Alhamdulillah Dipermudahkan OlehNya

 



31 Januari 2013

 Alhamdulillah.. syukur sangat-sangat pada Allah swt
Pembedahan selama 4 jam yang diketuai oleh Dr. Zulkifli, Ketua Bahagian ORL HRPZ 2 berjalan dengan lancar.

Cabaran yang lebih kental bakal dihadapi..

Bagaimana untuk mendidik anak Implan Koklea
Bagaimana untuk melatih dia mendengar
Bagaimana untuk melatih dia bertutur

Semoga mummy diberikan kekuatan olehNya

Hari terakhir

 

Tinggal kenangan..
30 Januari 2013

Hari terakhir Mr Bravissimo memakai Hearing Aid Widex Bravissimo di telinga kiri

Wednesday, 5 December 2012

I am a child..


My hand are small

I don't mean to spill my milk.

My legs are short, 

Please slow down, so I can keep up with you.

Don't slap my hand when I touch something bright and 

pretty.

I don't understand.

Please, look at me, when I talk to you.

It' lets me know you are really listening.

My feeling are tender, don't nag me all day.

Let me make mistake without feeling stupid.

Don't expect the bed, make or the picture, draw to be 

perfect

Just love me for trying.

Remember I am child not small adult.

Sometimes I don't understand what you are saying.

I love you so much

Please love me just for being me - not just for the thing I 

can do.

Thursday, 10 May 2012

Thursday, 3 May 2012

My second day wearing hearing aid



This pic was taken on the second day wearing the hearing aid. I was sooooo happy! Whoaaaa..this world is actually full of sound! Thank you Allah..




Wednesday, 28 March 2012

Budak bagus

Hari ni Mr Bravissimo ke ENT jumpa Cik Sarina audiologist untuk buat ear mould baru. Yang lama dah tak fix ngan telinga dia dan asyik berbunyi2 je. Mr Bravissimo memberikan kerjasama yang sepenuhnya sewaktu acuan dibuat. Dah tak macam dulu lagi, kena pegang kuat2. Sekarang ni dia hulur je telinga kat audiologist dengan rela. Good job my boy!

Oleh sebab Mr Bravissimo tersangatlah bagus hari ni, mummy pun bagi rewards la kat dia dgn blanja lunch makan KFC. Alangkah bahagianya beliau..

Monday, 26 March 2012

Saya tak bisu!!

Luahan hati mummy..

Hati seorang ibu tentunya akan tersentuh bilamana ada seseorang yang memperkatakan tentang ketidakupayaan anaknya. Ada ke ibu-ibu yang suka bila anaknya dihina??

Hal ni dah lama berlalu tapi setiap kali teringatkannya setiap kali jugalah air mata saya bergenang.

Suatu petang sesampainya di rumah, kak long datang pada mummy..katanya "mummy, tadi kawan kak long kata adik awak tu dahlah buruk, bisu pulak tu.." Ya Allah..budak sebaya anak saya yang berumur 5 tahun sudah pandai mengejek sampai macam tu. Kalau saya ni jenis baran, keesokannya kena lempang dah budak tu.. Tapi malaikat dah terlebih dulu berbisik..Biarlah, budak2 ape yang dia tahu..
Saya pun berpesan pada anak.."Kak long, lain kali jangan gaduh2 ngan kawan tau..kalau kawan kata iman bisu, kak long jawablah, adik saya tak bisu, dia belum pandai bercakap je lagi.."

Harapan seorang ibu, nak tengok anaknya berkembang seiring dengan kanak-kanak yang sebaya. Tapi Allah  Maha Berkuasa, setiap ujian yang diberi ada hikmahnya.

Saturday, 11 February 2012

Teka teki teka tekuk


Cuba teka apa yang ada kat bawah tudung saji ni?

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Tadaaaaa!!!!!
Ada si angry bird kat bawah tudung saji!!

Sebenarnya budak ni dah keboringan sangat. Tiap2 malam memang dia yang paling last tido. Dah takde kaklong geng nak gurau2, nak gaduh2 nilah jadinya. Habis semua benda dia buat main.
Uh uh uh...tak larat dah mummy nak kemas nak oii..

Sama Tak Serupa

Calon ustazah pilihan
Calon imam muda

Budak yang sama 
tapi
dalam dua imej yang berbeza..
Muahahaha!!


Thursday, 9 February 2012

I'm Hydrophilic Boy

It's ok, a bit censored

Saya dan air memang tak dapat dipisahkan. Pantang tengok air , terus terkam. Sekali masuk bilik air sehari suntuk pun takpe asal boleh main air. Kalau dapat picit sabun mandi lagilah bertambahnya khusyuk main air. Yang menanggungnya adalah mummy sayalah, kena refill shower gel tiap2 minggu.
Kadang-kadang saya bawak otromen skali untuk mandikan dia. tak dapat otromen, dapat bawak raksasa pun ok jugak. Kesian kat otromen ngan raksasa takde sape nak tolong mandikan. Macam kat dalam gambar tu saya bawak ambulans mandi skali.
Saya juga suka tolong mummy basuh bilik air, mangkuk tandas. Aksesori yang saya guna bagi kerja mencuci ialah berus badan mummy saya. Saya suka tengok bilik air bersih berkilat selepas memberusnya dengan berus badan mummy saya..

He Did It!


Malam ni mummy telah buat sedikit sesi speech terapi ngan Mr Bravissimo. Mula-mula buat untuk sebutan "o". Awalnya dia tak nak buat. Mummy pujuk2, dia pun mula bagi kerjasama. Buat gerakan jari secara membulat kat mulut kemudian sebut "ooooo". And he did it! Bagus anak mummy..

Lepas beberapa kali sebut "o" ajar dia sebut "u" pulak. Buat gerakan jari membentuk huruf U kat mulut dan sebut "uuuuu". And again, he did it! Well done my boy!

Buat pengetahuan semua, sebagai permulaan Mr Bravissimo wajib mahir sebutan 4 perkataan asas : 'a'..'i'..'u'..'o'..'mmm'..'sss'..'shh'..
Setakat ni hanya perkataan 'sss' dan 'shh' je yang masih belum keluar dari mulut dia. Yang lain semua dia dah boleh sebut cuma ikut mood dialah, kalau nak sebut dia sebut. Datang hari berat mulut, jangan haraplah..

Saturday, 7 January 2012

Boboiboy dah jadi gegirl

Apa sudah jadi sama ini budak???


pakai skaf pun x betul ade hati nak jd gegirl..huhuhu

perasan lawa la tu..

Sunday, 1 January 2012

He is far away

topi ggapo demo pakai tu weh..


Minggu akhir cuti sekolah ni Mr Bravissimo bersama2 ngan kak long balik ke rumah Baba di Gong Pasir, Dungun. Seminggu tuuu.. seronoklah beliau, ramai tukang melayan. Mummy jugaklah yang keboringan kat umah. Mujurlah ade Nisa si kecik, ade jugak penawar kerinduan.. tapi hakikatnya rindu sangat2 kat anak2 mummy!!!

Ade jugak hikmah anak2 takde ni, mummy boleh layan Ombak Rindu kat astro first..muahahaha!! asyik2 tgk cite kartun je kann..

Friday, 23 December 2011

Exotic Sleeping Style

Lokasi : Umah Tok Umi - Bunut Susu

Inilah yang dikatakan makan bola, tido bola..

Wednesday, 21 December 2011

Terapi Cara Kerja penutup 2012

Sebelum sesi bermula
Mummy hanya dibenarkan mengintai dari tirai kamar sahaja
Untuk terapi hari ni Mr Bravissimo dipaksa duduk dalam kerusi khas supaya dia tak berlari ke sana ke mari. Dia diberikan beberapa jenis puzzle dan..He did it!! Mr Bravissimo mmg terer bab2 puzzle nih, tiap2 hari buat kat umah.
Kaklong Insyirah juga ikut skali sebagai pengiring atau penyibuk.



Saturday, 17 December 2011

Membaiki Hearing Aid

Hari ni Mr Bravissimo ditemani sekeluarga (daddy, mummy, kaklong, nisa) ke Top Hearing Care Centre untuk baiki hearing aid sebelah kiri yang rosak tu. Difahamkan rosak tang speaker pulak. Hari tu rosak mikrofon. Haish, macam2 la..

Sudah agak keboringan

Mummy sangat2 bersyukur sebab tak payah keluarkan belanja satu sen pun untuk baiki hearing aid tu. Masih under warranty memandangkan tempoh baiki yang sebelum tu tak sampai 3 bulan lg. Dan juga ada kebaikannya bila ada org yang dikenali kerja kat situ. Fatin Shakirah, tenkiu very2 much!!

Oleh sebab tak payah keluar bayaran apa2..maka mummy pun berbesar hatilah blanje seisi keluarga makan berger kat Marrybrown..Melayang jugak 60++ hengget..takpe, janji niat ikhlas di hati..

Inilah mummy yang ikhlas.. (",)

Friday, 9 December 2011

Balik Gong Pasir

Posing ngan Nisa
Saya sayang adik dan saya sangat2 suka cium tangan adik yang berbau masam  air liur (nisa suka kulum tgn dlm mulut dia)

Minggu ni Mummy dan Daddy ambil cuti sehari pada hari jumaat untuk balik ke Gong Pasir (kampung daddy le tu). Agenda utamanya nak menghadirkan diri ke kenduri doa selamat lenggang perut di rumah Tok Cik (tok sedara Mr Bravissimo)

Time nak balik semula ke Temerloh, meraung tak nak balik. Siap ada adegan main kejar2 lg ngan mummy. Mr Bravissimo mesti balik ke Temerloh sebab 15hb nanti ada hearing appointment dan dikhuatiri alat pendengarannya sebelah kiri bermasalah. (Adakah duit akan terbang melayang ke Top Hearing?? Kita tungguuuu....)

Thursday, 24 November 2011

Pemulihan Cara Kerja

Hari ni Mr Bravissimo ke terapi pemulihan cara kerja. Terapi ni Mr Bravissimo kena ikut sebab nak suruh dia lebih fokus pada apa2 yang diarahkan untuk dia buat masa sessi terapi pertuturan dan audio. Bagi mummy pulak, biasalah budak2 umur Mr Bravissimo ni kalau nak suruh buat apa2 dengan tumpuan sepenuhnya memang susah sebab mereka fikir nak main je.. Ntahlah, ni pendapat seorang ibu je bukan dari segi perubatan.

Main dulu sementara menunggu giliran untuk sesi terapi

Sangat teruja sebab kat umah mana ada balls sebanyak ni. Mummy tak mampu nak beli nak oi..
Ok untuk sesi terapi hari ni Mr Bravissimo diberi sekeping gambar dan disuruh mewarna. Mummy lupa nak mintak bawak balik kertas tu. Hasilnya agak memuaskan hati sebab dia warna dalam gambar walaupun tak penuh. Oklah tu kan?

Monday, 10 October 2011

..Dapat Adik..

Tanggal 10 September 2011 jam 11.42 malam, mr Bravissimo dapat satu tittle iaitu "ABANG". Mr Bravissimo dapat adik perempuan. Yeay! 

Iftikhar Khairunnisa' nama diberi

Mr Bravissimo sayang sangat kat adik dia. Takpernah dia buat benda2 pelik walaupun selalu tonton adegan ultraman dan yang seangkatan dengannya kat tv. Suka sangat cium adik. Bahagian yang dia paling suka cium ialah kat dahi dan bahagian yang dia paling suka pegang ialah tangan adik. Bila geram sangat tangan adik pun dia cium. Bila cium tu abis melekat air liur. Mummy la pulak kena lap dahi adik kalau tak memang penuh ngan air luir dia.
Sama tak muka saya ngan adik??

 Botol air memang tak pernah lekang dari mulut

Wednesday, 24 August 2011

Speech Therapy

susah betul nak ambik gambak ini budak..asyik lari2 je..

sengih pesen ape la pulak ni??

 Mummy dikhabarkan oleh speech therapist Mr Bravissimo menangis meraung sebab tak nak dengar cakap (iyea, dari luar lg mummy dah boleh dengar). Lain orang suruh, lain dia buat. Mr Bravissimo ni memang, dia akan fokus apa yang kita suruh buat tu sekejap je. Lepas tu tumpuan dia abis ke laut bila dah boring dan akan buat hal sendiri iaitu MAIN!!. Tapi Alhamdulillah, dah nampak perubahan sejak mula2 datang speech theraphy hingga sekarang dia dah banyak boleh fokus cuma nak sebut sesuatu perkataan tu punyalah berat mulut dia..bukannya tak boleh sebut, ikut MOOD dia jelah. Hari dia nak sebut dia sebutlah, datang hari mim alif lam sin, sabarrr jelah..